Jobbsøker? Slik optimaliserer du LinkedIn-profilen din

https://f.hubspotusercontent20.net/hubfs/5241322/bilder/blogg/linkedin/linkedin-profil-jobbs%C3%B8ker.jpg

Er du på utkikk etter en ny jobb? Da kan det være en god investering å pusse opp LinkedIn-profilen.

LinkedIn-profilen din kan være avgjørende dersom du er jobbsøker. De fleste rekrutterere og arbeidsgivere bruker denne kanalen for å søke etter aktuelle medarbeidere, og et økende antall deler også stillingsannonser på LinkedIn. Med over 1,2 millioner norske brukere er det viktig å være tilstede. Spørsmålet er om profilen din er synlig nok, og fanger interessen til arbeidsgivere du ønsker oppmerksomhet fra?

Ved å gjøre noen enklere justeringer kan profilen din bli mer attraktiv. Men aller først bør du ta en runde med deg selv, og definere hva du ønsker å få ut av LinkedIn. Er du jobbsøkende? Hva er i så fall drømmejobben? Eller kanskje du ønsker å bygge deg opp som ekspert innenfor ditt fagområde? Om du er bevisst på hvor du skal, er det enklere å ta de riktige grepene for å komme dit. Når målsetningen er definert, kan du optimalisere profilen gjennom syv enkle grep:

  • Lag en treffende overskrift
  • Bruk et profesjonelt bilde
  • Søkemotoroptimaliser profilen
  • Skriv et selgende sammendrag
  • Be om anbefalinger
  • Vis fram oppnådde resultater
  • Bli en LinkedIn «All Star»

 

Lag en treffende overskrift

I overskriften er det vanlig å oppgi nåværende stillingstittel, som for eksempel «Controller» eller «BI-konsulent». Men sier stillingstitler egentlig noe om hva slags kompetanse du kan tilby? Bruk heller denne plassen til å synliggjøre hva du kan tilføre av spisskompetanse og konkret verdi. For eksempel slik:

Jeg hjelper (marked/målgruppe) med (sluttresultat eller verdiskapende endring som følge av kompetansen som tilbys).

Er du jobbsøkende? Da er det viktig med en presis overskrift, sånn at du viser at du er tilgjengelig! Ikke bruk generelle overskrifter som «Søker nye utfordringer». Overskriften «BI-konsulent med spesialisering innen SQL Server Integration Services søker jobb i Stavanger» vil garantert gi deg mer oppmerksomhet.

 

Bruk et profesjonelt bilde

LinkedIn er en plattform for profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser, så pass på at du fremstår seriøs. Profilbildet ditt bør være være skarpt, oppdatert og profesjonelt, og bakgrunnen bør helst være nøytral. Det betyr ikke at du ikke bør smile. Ikke legg ut et bilde fra en fest eller en ferie, men husk å fremstå som positiv og blid. Vi mennesker knytter oftere kontakt med positive mennesker.

 

Søkemotoroptimaliser profilen

For at profilen din skal komme høyt opp i søkeresultater, bør du fokusere på noen utvalgte nøkkelord og fraser. Dette kan være 5-10 ord som beskriver hva du kan tilby av bransjespesifikk kompetanse og erfaring. Tenk på hva du ville søkt etter om du var i arbeidsgiverens sted, og sørg for at de får treff når de gjør spissede søk.

Såkalt «søkeordstufffing» eller repeterende informasjon bør unngås. Bruk helle flere søkeord, og sørg for en naturlig flyt i det du skriver, slik at du unngår å bli «straffet» med en lavere plassering.

 

Skriv et selgende sammendrag

Mange overser dette, men et godt sammendrag gjør deg betraktelig mer søkbar.

Bruk denne plassen til å selge deg selv. Tenk på nøkkelkvalifikasjoner, spisskompetanse og erfaring. Hva er aller viktigst for at du skal lande drømmejobben, eller nå den karrieremålsetningen du har satt deg? Bruk gjerne ord som du forventer at en rekrutterer vil benytte seg av ved søk.

 

Be om anbefalinger

Ingenting er så kraftfullt som personlige anbefalinger gitt av kunder og tidligere kolleger. Det gjelder også på LinkedIn. Be derfor om anbefalinger som beskriver både deg, og hva slags resultater du har oppnådd for vedkommende. Det kan bidra til å tippe vektskålen i din retning. Anbefalinger på LinkedIn-profilen er rett og slett svært verdifullt når du søker jobb!

 

Vis fram oppnådde resultater 

I prestasjonsdelen av profilen kan du fremheve hva du har oppnådd av resultater. Mulighetene er mange, og LinkedIn gir åtte alternativer å velge mellom: Publikasjoner, patenter, kurs, prosjekter, språk, utmerkelser og priser, prøveresultater og organisasjoner. Her kan du vise hva du er god for. Har du publisert artikler, eller skrevet guider på tidligere arbeidsplasser, er det naturlig å lenke til disse. En LinkedIn-profil er som en interaktiv CV, så ikke vær sjenert. Gjør alle prestasjonene dine tilgjengelige, slik at du på en best mulig måte viser hvem du er som person.

 

Bli en LinkedIn «All Star»

Profiler i toppklassen har 40 ganger så høy sannsynlighet for å bli funnet som andre profiler. Dersom du får bemerkelsen «All Star» vil det si at LinkedIn er fornøyd med profilen din, og som belønning får du mer synlighet. Det dreier seg om profilstyrke, og om å gjøre profilen så komplett som mulig. Her har du oppskriften på en toppklasse-profil:

  • Bruk (et profesjonelt) profilbilde
  • Oppgi hvilken bransje du jobber i
  • Oppgi hvor i verden du befinner deg
  • Skriv et sammendrag som fokuserer på nøkkelkvalifikasjoner
  • Oppdater profilen din med all relevant arbeidserfaring og utdanning
  • Legg til minst fem ferdigheter

 

Det kan være tidkrevende å lage en god LinkedIn-profil, og tipsene over er bare ment som en start. Men husk at jo mer innsats du legger ned, jo større sannsynlighet er det for at du ender opp med en profil som vekker interesse hos potensielle arbeidsgivere. Og klarer du det er det ikke utenkelig at det åpner seg noen nye dører.

Relaterte artikler