Employer branding er viktig i kampen om talentene. Hvordan kan du bruke spillteknologi til å profilere deg som en attraktiv arbeidsgiver?
Dagens knapphet på kompetanse, og kanskje særlig teknisk spesialistkompetanse, gjør at vi i mindre grad enn før kan kjøpe den kompetansen vi trenger. I stedet må vi «selge» arbeidsplassen vår. Vi må skille oss ut i mengden, og gjøre oss attraktive som arbeidsgivere.
Employer branding, eller det vi gjør for å styrke inntrykket av oss selv som en attraktiv arbeidsgiver, blir derfor stadig viktigere i kampen om de beste hodene. Virksomhetens omdømme er nemlig helt avgjørende for å lykkes. Ifølge undersøkelser gjort av CR Magazine og Cielo Talent sier nesten halvparten av oss at vi ikke ønsker å jobbe for en virksomhet med dårlig omdømme. Uavhengig om vi blir betalt bedre.
I Norge er det særlig et godt arbeidsmiljø som er viktig når vi velger arbeidsplass, viser en fersk undersøkelse fra Universum. Det er det viktig å ha i bakhodet når du rekrutterer. Men uavhengig av hva du ønsker å profilere er det viktig å ta i bruk teknologi som hjelper deg med å skille deg ut i mengden.
Spillteknologi har vist seg å gi spesielt gode resultater i arbeidet med employer branding.
Tilby en bedre kandidatoppevelse
Med spillbaserte rekrutteringsverktøy kan du gi kandidatene et annerledes førsteinntrykk av virksomheten din. Disse verktøyene tester gjerne kandidater ved at de spiller seg gjennom logiske tester innenfor en gitt tidsramme. Uavhengig av ansettelse kan dette skape en positiv opplevelse, og ikke minst, større sannsynlighet for at vedkommende lærer og husker mer om deg. Spillteknologi bidrar også til å etterlate et inntrykk av en innovativ virksomhet, som kan være viktig om du rekrutterer til tekniske spesialistroller. Teknologiselskapet Evry var den første virksomheten i Norge som tok i bruk spillteknologi i rekrutteringsarbeidet. De kan vise til 92 prosent positive kandidatopplevelser.
Vis fram arbeidsmiljøet
Jeg nevnte innledningsvis at et godt arbeidsmiljø er det viktigste for oss i Norge når vi velger arbeidsplass. Hvorfor ikke vise fram arbeidsmiljøet ditt med et spill? Norske Attensi er ett av selskapene som har spesialisert seg på å lage avanserte læringsmiljøer i 3D. Animasjonene er hentet fra en standard som er mye brukt i dataspill. Selskapet har blant andre DNV-GL, Hydro, Avinor og Norgesgruppen på kundelisten, og har det siste året vokst fra 50 til 90 medarbeidere. Equinor tar også i bruk simuleringsspill i rekrutteringsprosessen. I det fiktive landet Exlandia lar de kandidatene bli med på en reise der hensikten er å forstå verdikjeden innenfor energisektoren. Bruk av slike simuleringsspill gjør at kandidatene blir bedre kjent med virksomheten fra innsiden.
Styrk merkekjennskapen
Spillteknologi kan også fungere godt til å styrke merkekjennskapen blant relevante kandidatmålgrupper. Den franske banken BNP Paribas bruker spill til å nå ut til flere studenter. Med spillet ACE Manager kan yngre mennesker lære mer om karrierevalg i finansbransjen. Hovedformålet er ikke å rekruttere kandidater, men å styrke merkekjennskapen utenfor Frankrike. Spillet har årlig tiltrukket seg opp mot 20,000 studenter fra alle verdensdeler, og spillets nettside har vært besøkt av en halv million mennesker.
Uavhengig om du bruker spillteknologi til rekruttering, testing av kandidater, onboarding eller styrking av merkekjennskapen, så bidrar spillteknologi til å skille deg ut i mengden. Når du kombinerer spill med VR-teknologi blir det ekstra spennende.